Gå til hovedinnhold

Det Borgerlige Diktatur

Sylvi Listhaug ønsker å fronte de norske arbeiderne. Da må hun godta å bli kjørt bakfra og ikke lede.
1.mai er arbeidernes dag. De er alle ansatte, også de som er medlemmer i fagorganisasjonen, også de som er underdanige overfor sjef og bedriftseier i alle ting og tanker. Det er de frie og franke som har kjempet fram verdigheten. Dagen er deres. Den tilhører ikke noen andre enn oss alle. Den er til minne om og til styrking av jordens alle ansatte. Hva er det borgerlige 1. mai talere vil si som ikke kan vente til i morgen og ikke ble sagt inntil i går? I fem år har de administrert de rettighetene som ansatte har kjempet fram. Hvorfor forstyrre minnetalen og hvorfor framheve seg selv i minnestunden?
Om Sylvi Listhaug, Siv Jensen, Erna Solberg og Trine Skei Grande vil overbevise ansatte om noe annet, så er firkløveret godt sammensatte sosialdemokrater og må være glade for at noen har kjempet fram et rettferdig samfunn de kan klare å styre. De har bestemt seg for å være festbtremser på historiens viktigste dag.

Første mai er en minnedag for alle bundne og alle frigjorte. Første mai er fødselsdagen for det intelligente samfunn, for politiske konstruksjoner som gir uante gleder. Der politiske trekk gir glede og frihet til mer glede, ikke smålig krangling på historiens minnedag, på fremtidens glededag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.