Gå til hovedinnhold

Kraftsponsor

Mens vi er inne på fotball: FKH-sponsor Haugaland Kraft kan overbevise om visjonskraft. Rett nedenfor hovedkvarteret ligger Karmsundet, den gamle ferdselsveien fra nord til sør. Om HK hadde driftet en elektrisk ferje herfra over sundet øst-vestlig retning hadde den interkommunalt eide bedriften bidratt til å redusere eller oppheve køkjøring i Karmøy inn til Haugesund og andre veien. HK hadde skapt en strømkrets de kunne ha vært stolte av. HK hadde løst et problem og skaffet seg kompetanse på el-ferjer og båttrafikk i havnebasseng. Slikt er viktig for nabokommuner. Andre interkommunale vannforbindelser er Nedstrand - Kopervik -  Vea - Åkra, og Haugesund - Kopervik. Glem drømmer om Venezia og forbered fremtidens vanntransport. Vi var eksperter på båter og kan bli det igjen.
Et vannbasseng er ikke en kulturell plaskedam for storetåen. Idédugnad for Smedasundet har vist at det er uholdbart. Smedasundet er stedet sildabåter gikk inn for å smia båt, utstyr og mannskap til neste tur ut. Der går en strøm gjennom Smedasundet. Nå har vi teknologi til å lage et bølgekraftverk midt i byen. Haugaland Kraft kan ta jobben fordi det forteller om firmaets skaperkraft. Kanskje anlegget kan drive en fløttjeneste og to?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.