Gå til hovedinnhold

Kongshallen på Avaldsnes

Skisser er lagd der Olavskirken kjemper med plassen om en kongsgårdshall med tårn like inn til kirken. Førsteinntrykket er at en slik arkitektonisk og politisk løsning aldri ville ha funnet sted i middelalderen. Kirken og kongshallen kan ikke ha stått samtidig. Olavskirken ble reist 1250 så kongshallen må ha blitt revet før den tid. Kongshallen må ha vært uten interesse for Sverre Birkebeinerkonge og kong Håkon Håkonshall. Funnet av Erkebispegården på Stranden i Bergen, under Nykirken viser rivning av monumentalbygg for å gi plass og byggemateriale til nybygg.
Kongshall på Avaldsnes er nevnt i Olav den Helliges saga der Asbjørn gikk fra Visnes til Avaldsnes, inn i kongshallen og hugg hodet av Tore Sel. Olav var inne i hallen så vi er før 1030. Hvem reiste hallen i så fall? Olav Trygvason? Hva hadde sagafortellerne fått høre om hallen? Kanskje der også var en tømmerhall før der kom en steinhall, slik trekirken kom før steinkirken? Kanskje en tømmerhall på grunnmur av stein? Hva med importerte byggemetoder på dette norske utfartspunktet? Puslebitene ligger der, men stoler vi på dem?

Nå får vi se om ikke historiefortellingene eller sosialt press påvirker arkeologien. Når ble kongshallen reist og når ble den revet? Hva har stått igjen som åpen grunnmur, og hva har den tatt imot av daterbare gjenstander? Når ble grunnmuren fylt igjen for godt? Det er godt vi er klartenkte og ikke forfengelig småadel. Avaldsnes kunne ha blitt en by.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.