Gå til hovedinnhold

FKH RAW2jpg

NY Yankees har velkjente drakter. Leed forsøkte en reklamedrevet omskaping av seg selv. De løp ut til kamp med små draktnumre festet til strømpene, foran tribunen kastet de nummerlappene sine til publikum, såkalt public relations.
I sin snart 25 årige historie har FK Haugesund aldri vunnet noe mesterskap. Klubben har vært preget av det middelmådige og legger opp fremtiden sin til å fortsette på midten eller dårligere. Vi vet at det norske toppnivået er og har vært umulig, og at derifra er det urealistisk å tro på Europanivå. Det eneste realistiske nivå er midt på topptabellen eller lavere nivå som Brann, Viking, Sandnes-Ulf og Bryne har erfaring med, Sogndal også.
Hvordan formidle at FKH er det de er? Det vil være selvmål å si noe om at firmaet er bedre enn de er, eller at de har ambisjoner om det umulige: FKH er en kommunalt støttet fotballklubb som ikke leverer heder og ære til Haugesund kommune.
Det sosialt nyttige aspektet av driften, som ungdomsavdeling, er bare en ettertanke, en rettferdiggjøring av pengestøtten fra kommunen. FKH har ikke gjort seg fortjent til heder og ny identitet, fordi de ikke har prestert noe som er verdt å nevne. Fotball er gøy, og fotball med kamerater er enda kjekkere. Fotball på vegne av millioninvestering er ikke kamp om ball, men kamp om penger.
Dersom FKH kan lære å finansiere seg selv kan det stå respekt av å være middelfarer i eliten. Det kan også stå respekt av et fotballag som rykker opp og ned bare der finnes en tanke om at mennesker har godt av å arbeide for saken. Da kan man leie inn font og web folket til å forsterke noe som er av god kvalitet. Slik situasjonen er mottar en begrenset gruppe sosiale midler fra kommunen for å drive en hobby.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.