Fjernstyrt kunstbuss

Denne dagen var jeg motivert for å ta bussen til Haugesund sentrum. Ærendet var lett, men miljømoralen veide tungt.
Før de nye bussrutene kom gikk bussen direkte til sentrum på 7 minutter. Bussruteappen viste nå at den ruten ikke kjørte inn til sentrum lenger. Nå måtte jeg sitte på i retning ut mot andre boligfelt enn mitt eget. Rundturen tok ti minutter ekstra før bussen svingte i retning sentrum. Da hadde bussen avansert to stopp fra mitt stopp. 17 minutter til sentrum.
Dette var et dårlig transportvalg. Jeg så etter en nærliggende rute i et annet boligfelt. Rute Kvalsvik med 12 busstopp var nedlagt.
Nestnærmeste buss til byen gikk fra et stopp som var 600 meter fra sentrum. 
20 minutter er den tiden det tar å gå til sentrum.
2 minutter er minstemargin for oppmøte på holdeplass. På den tiden har bil og sykkel ankommet sentrum, pluss gange til busstopp 4 minutt, blir samme tiden bussen brukte til sentrum før i tiden. Jeg kan altså gå til byen og komme før bussen, om helsa holder helt inn, eller jeg ikke treffer hyggelige folk, da. Da vinner kolumbussen styrt fra Stavanger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon