Sannheten i sekken

Etter erfaringene fra Smedstadtunnelen og trafikkflyt i Oslo konkluderer politikere og næringslivet i Haugesund med utbygging av Karmsundsgata. Det tar maksimalt 15 minutter fra boligstrøk i byen til sentrum i rushtiden begge veier. Variert arbeidsstart kan avtales næringslivet imellom. Kommunen ordner arbeidsstart på skolene. Så er problemet løst og bussene kan slippe fram og arbeidsinnvandringen fra nabokommunene får fri vei inn; med buss.
Etter samme Oslo-erfaring slutter noen i Oslo og Bergen seg til et forbud mot bensin og dieselbiler. Dette vil øke forbruket av elektriske biler fordi ingenting har blitt gjort med kollektiv transport.
Så er det da viktigst å selge flere biler, bruke mer strøm og bygge mer veier. Noen tjener penger på det viset. Dette er ikke energisparende, men så er vel målet så enkelt som å få en ren by. Å stenge eksos ute fra byene kan bare være et langsiktig mål. Det hybride trafikkbildet vil være første nye situasjonen på vei mot det nylovede sentrum. Først må trafikken reguleres med differensiert arbeidstidstart så bussene kan slippe fram og få plass i sentrum. Så kan elektriske busser og biler fores inn i systemet inntil et optimalt hybrid nivå er nådd.

Katten slapp ut av sekken på Smestad.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon